Thursday 29 November 2012

ULAMAK POLITIK? BOLEH KE??

Kamu boleh "setuju" untuk "tidak setuju" akan tetapi saya yakin pasti ramai yang "setuju untuk setuju" bila saya katakan; ULAMAK dan AHLI POLITIK adalah suatu tugasan yg "berbedza"! Seperti mana PENJAWAT AWAM dan BISNESMAN! Bila PENJAWAT AWAM mula berNIAGA, ia telah melangar ETIQA dan tentunya boleh merosakan nama baik JAWATAN dan JABATAN tersebut....
Begitu juga halnya dengan ULAMAK. Bila seseorang ULAMAK itu berkecimpung dlm sesebuah PARTI POLITIK, dia juga secara tak langsung telah melanggar ETIQA(PENDAKWAH) dan tentunya akan dapat merosakan nama baik ISLAM itu sendiri....MENGAPA???

 DALILnya adalah berikut= BILAMANA ADA ULAMAK TERTENTU MENYERTAI PARTI POLITIK, SELALUNYA(TIDAK SEMUA) PASTI DAPAT MEMECAH-BELAHKAN UKHUWAH UMAT ISLAM DENGAN FATWA2 SERTA TAFSIRAN2 DARI AL-QURAN DAN HADITH2 YANG MANA SERING DITERJEMAAH LANTAS DIHALALKAN JIKA PERKARA ITU BOLEH MEMIHAK PADA SELERA ideology MEREKA! PerSOALANya!?

 -Mengapakan demi sebuah MATLAMAT yg berIDEOLOGYkan POLITIK, ada ULAMAK2 tertentu sangup MENGHALALKAN CARA dalam menTERJEMAHkan TAFSIRan HADITH2 dan NAS2 dari AL-QURAN??? -Bukankan antara TERJEMAAH dan TAFSIRAN adalah sesuatu perkara yg berbeza??? Sebagai contoh= Perkataan Arab- HALKHOH yg bermaksud segumpal darah, namun boleh saja diterjemahkan sebagai DARAH BEKU...namun bila ditafsir pula ia telah memberi maksud sebagai JANIN Bukankah ia memberi erti yg SAMA dengan hanya sebutan yg berBEZA2!?

 Saudaraku, -Bukankah Islam telah mengajarkan kita bagaimana cara untuk memilih pemimpin!? "JIKA DIKALANGAN KAMU (UMAT ISLAM) INGIN MEMILIH PEMIMPIN, PIHAK YG KALAH HARUS PERGI KEPADA PIHAK YG MENANG, AGAR TIADA PERPECAHAN DIKALANGAN KAMU"-(At-Tarmijzi)...bukankah begitu jelas saranan ini utk kita jadikan sandaran!?

 -"BARANG SIAPA MENCACI DAN MENCERCA DLM MEREKA INGIN MENEGAKKAN KEBENARAN,NESCAYA KETAHUILAH BAHAWASANYA HATI MEREKA ITU TELAH ROSAK LAGI MEROSAKAN". (Anas R.a). Dan bagaimana pula SITUASInya jika kita saling menDOAkan kehancuran pihak Islam yg lain!?

 Saudaraku sekalian, Marilah kita saling bermuhasabah diri serta lebih berBAIK sangka dan berLAPANG DADA dgn setiap ketentuan ILAHI..."SESUNGGUHNYA TIADA YG KEBETULAN DIMUKA BUMI INI...SEMUANYA TELAH DIJADUALKAN OLEH ALLAH SW...BAHKAN ORG YG MENYEBUT KEBETULAN ADALAH ORG2 YG TIDAK BERTUHAN"(Al-Hadit-ayat 22).

 Setiap kejadian dan takdir kita telah ada dlm LAUFUL MAHFUZ. Berfikirlah secara (Al-LUTHFU) kecerdasan dlm menangkap bahasa HIKMAH dibalik segala TAKDIRNYA. Akhir kata dari saya, "Diantara Dua Mudhorat Pilihlah Yang Mana Lebih Ringan Timbangannya"...................................Allhualam! *Yang Cuba Berpesan2 Dgn Sabar*

 -Penembak Tepat- (Bekas Aktivis Pembangkang 1998-2008).

1 comment:

Anonymous said...

Pt terbaik!!!